Nieuws

woensdag 22 november 2023

Volvo Cars lanceert nieuw bedrijfsonderdeel Energy Solutions om het klimaatpotentieel van elektrische auto's te vergroten

Volvo’s elektrische auto's zijn een belangrijke stap op weg naar een duurzamere samenleving, maar de auto's en accu's kunnen zoveel meer dan alleen uitlaatgassen elimineren. Zo hebben stationaire elektrische auto's de potentie om huizen en apparaten van stroom te voorzien of zelfs stroom terug te leveren aan het energienet. Om dat potentieel te benutten en de overgang naar een slimmer, duurzamer en efficiënter energienet te ondersteunen, lanceert Volvo nu Volvo Cars Energy Solutions. Dit is een volledig nieuwe business unit die technologieën en diensten op het gebied van energieopslag en opladen aanbiedt die de verbindende factor vormen tussen Volvo auto's, het leven van Volvo-klanten, efficiënt gebruik van energie en de maatschappij in het algemeen. 

Bidirectioneel laden is bijvoorbeeld een technologie waarmee een elektrische auto extra accustroom kan teruggeven aan een compatibel elektriciteitsnet, waardoor het elektriciteitsnet tijdens piekuren in balans wordt gebracht en de behoefte aan fossiel opgewekte elektriciteit afneemt. Volvo’s nieuwe vlaggenschip, de volledig elektrische EX90 SUV, is de eerste Volvo die is uitgerust met alle benodigde hardware en (na verloop van tijd) software om bidirectioneel opladen en directe energieopslag uit zonne-energie mogelijk te maken.

Samen met Göteborg Energi Nät AB, het lokale netwerkbedrijf in Volvo’s Zweedse thuisstad Göteborg, lanceert de organisatie nu een van de eerste vehicle-to-grid (V2G) pilotprogramma's met als doel het testen van dergelijke V2G-technologieën op het lokale energienetwerk en in de thuisomgeving van klanten. De pilot maakt bewust gebruik van een laaggeprijsde AC wallbox, omdat dit zal helpen de brede toepassing van de technologie te versnellen. De pilot is niet alleen bedoeld om acceptatie te verkrijgen van een netwerkbedrijf en andere netwerkbedrijven te laten zien dat V2G-programma's tastbare voordelen kunnen bieden, maar ook om een testarena te creëren voor nieuwe technologieën die centraal staan in de toekomst van Volvo Cars buiten de laboratoria.

"Met bidirectioneel laden kan de accu van de auto gebruikt worden als extra energievoorziening, bijvoorbeeld om huizen, elektrische apparaten of een andere elektrische Volvo van stroom te voorzien," zegt Alexander Petrofski, new head of Volvo Cars Energy Solutions. "De volgende stap zou zijn om deze toepassing in heel Zweden mogelijk te maken, hopelijk maakt dat de weg vrij voor een nog bredere acceptatie van soortgelijke oplaad- en energieopslagdiensten in heel Europa."

Voldoende reservecapaciteit 
Omdat Volvo tegen 2030 een volledig elektrisch autobedrijf wil zijn, brengt de organisatie de komende jaren miljoenen elektrische Volvo's op de weg. Volvo’s ingenieurs hebben berekend dat de totale accucapaciteit van die vloot halverwege het decennium ongeveer 50 GWh bijdraagt. Hoewel deze auto's elk jaar enkele TWh aan elektriciteit zullen verbruiken, is dit energieverbruik flexibel en mogelijk op elk moment in de tijd via slim opladen.

Tegelijkertijd blijkt uit gegevens van de Volvo-vloot dat de gemiddelde dagelijkse rit in Europa minder dan 10 kWh verbruikt, terwijl 90 procent van alle dagelijkse ritten minder dan 20 kWh kost. Dit betekent dat er voldoende reserveaccucapaciteit overblijft die voor andere doeleinden kan worden gebruikt, met de mogelijkheid van zowel financiële voordelen voor Volvo-klanten als aanzienlijke klimaatvoordelen.Dit is waar tweerichtingslading om de hoek komt kijken: een technologie waarmee klanten de energie die is opgeslagen in de batterij van een elektrische Volvo in een later stadium opnieuw kunnen gebruiken. V2G is een van die scenario's, want het creëert de mogelijkheid om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet vanuit de batterij van een elektrische auto wanneer de vraag naar elektriciteit hoger is - tegen compensatie. 

"Met behulp van slim opladen kunnen elektrische Volvo’s opladen op het moment dat dat vanuit het oogpunt van duurzaamheid en economie het beste uitkomt," zegt Alexander Petrofski. "Stel je voor dat je die energie later zou kunnen gebruiken, misschien tijdens piekuren wanneer de prijzen hoger zijn en de energiemix minder duurzaam. Het idee achter het bouwen van een energie-ecosysteem rond de auto en de batterijen is dat er geld bespaart kan worden en CO2-uitstoot vermindert kan worden, terwijl energiebedrijven profiteren van lagere netwerkinvesteringen en een lagere totale impact op het milieu."

V2G is slechts een van de technologieën die Volvo ziet als onderdeel van het ecosysteem onder de vlag van Volvo Cars Energy Solutions. De organisatie kijkt ook naar vehicle-to-home (V2H) producten waarmee energie teruggestuurd kan worden naar het huis en energierekeningen verlaagd kunnen worden, evenals vehicle-to-load (V2L) diensten waarbij de accu van elektrische auto’s kampeerspullen van stroom voorziet of elektrische fietsen oplaadt. Na verloop van tijd verwacht Volvo dat Volvo Cars Energy Solutions elk jaar aanzienlijke nieuwe inkomsten genereert uit energie gerelateerde producten en diensten, evenals uit nieuwe producten die voorheen niet door Volvo Cars werden aangeboden. Op die manier zal Energy Solutions waarde toevoegen aan Volvo’s kernactiviteiten, het dagelijks leven van Volvo-klanten en het milieu.

Terug naar het overzicht