Nieuws

woensdag 16 augustus 2023

Volvo en elektrisch rijden

Geïnspireerd door onze planeet, ontworpen voor uw leven.

Bij Volvo willen we geen compromissen en kiezen we voor geen schadelijke uitstoot. Met verantwoorde luxe in het achterhoofd streven we naar meer gerecycleerde en biogebaseerde materialen en minder afval tijdens de productie van nieuwe wagens.

De volledig elektrische Volvo EX30: een compacte SUV met grootse impact

Een eerste indruk kan soms misleidend zijn. Jazeker, de nieuwe Volvo EX30 is onze meest compacte SUV tot nu toe. En de auto is aantrekkelijk geprijsd. De impact van deze auto zal echter groots zijn, als een van onze grootste zakelijke mogelijkheden in de komende jaren.

Compact formaat, grootse impact: maak kennis met de volledig elektrische Volvo EX30
Onze nieuwe, volledig elektrische Volvo EX30 is een compacte SUV met grootse impact. Alles wat u van een Volvo mag verwachten. De auto werd ontworpen met de kleinste CO2-voetafdruk van alle Volvo's tot nu toe. De Volvo EX30 maakt het leven van mensen veiliger, handiger en aangenamer door middel van geavanceerde technologie en Scandinavisch design.

Elektrische auto's in de geschiedenis van Volvo Cars

Wist u dat de eerste elektrische auto van Volvo in 1976 werd geïntroduceerd? Ga met ons mee op onze reis in elektrificatie, van begin jaren 70 tot nu. Volvo's Elbil (elektrische auto in het Zweeds) 1976 werd gedeeltelijk gefinancierd door Televerket, het Zweedse telecommunicatiebedrijf. In die tijd spraken autofabrikanten over injectie, katalysatoren en turbochargers. Ondanks de landelijke discussie over elektrische auto's en de vroege ontwikkeling van schone elektrische voertuigen door wat toen Volvo Personvagnar heette, was de publieke belangstelling gering.

Elektrische auto's werden beschouwd als traag en zwaar, en het opladen was omslachtig. Ze werden destijds niet serieus genomen in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotoren die steeds efficiënter en minder schadelijk voor het milieu werden. Dat was zonde, want de eerste twee volledig elektrische serviceauto's van Volvo deden wat ze moesten doen: kortere afstanden rijden om post te bezorgen en ervoor zorgen dat het personeel van Televerket in Göteborg geen uitstoot veroorzaakte.

In het persbericht uit het najaar van 1976 werd het belang benadrukt van het opladen van de Elbil met klimaatneutrale elektriciteit. Twaalf accu's van zes volt zorgen voor de aandrijving van de voertuigen, die een actieradius hadden van 50 kilometer of twee uur rijden. Documentatie uit de jaren 80 en begin jaren 90 maakt duidelijk dat de voordelen en uitdagingen van elektrische auto's toen hetzelfde waren als vandaag. Ze werden beschouwd als milieuvriendelijker, stiller, goedkoper in onderhoud en ze hadden een langere levensduur. De accu was de uitdaging.

Een luxe conceptcar
In 1992 toonde Volvo Cars in een autoshowroom in Parijs de luxe conceptcar ECC. Hoewel de hybride-oplossing in de vorm van een elektromotor en gasturbine indrukwekkend was, ging de meeste aandacht uit naar het ontwerp. Dat was een voorloper van het latere S80-model.

Achteraf gezien was er in 1995 een andere interessante ontwikkeling als het gaat om elektrificatie. Dat was het jaar waarin Volvo Cars een prototype presenteerde op basis van het innovatieve 850-model dat vier jaar eerder werd geïntroduceerd. De Volvo 850 was uniek met de voorwielaandrijving en zijairbags. Hij werd uitgebracht als 'de veiligste auto ter wereld'.

Hans legt uit dat de Volvo 850 destijds de belangrijkste industriële investering van Zweden was, en een elektrische oplossing omvatte.

Een hybride die z'n tijd vooruit was
Het prototype HEV 98 was een hybride met oplader die grotendeels hetzelfde werkte als moderne plug-in hybride auto's: een oplaadbare elektromotor en een standaard verbrandingsmotor werken samen. De HEV 98 werd ontwikkeld om te voldoen aan een geplande Amerikaanse wettelijke vereiste, die uiteindelijk nooit ten uitvoer werd gebracht.

“De HEV 98 vind ik fascinerend”, zegt Hans. “Met een elektrische actieradius van 85 kilometer, een totale actieradius van zo'n 400 kilometer en een goed accupakket was het voor die tijd gewoon te vroeg en te goed. Het eigenlijke prototype is volledig functioneel. Net als met de meeste van onze conceptcars werden er honderden kilometers mee gereden om te testen."

Maar net toen deze hybride auto volledig was ontwikkeld, besloot Volvo Cars niet verder te investeren in elektrische en hybride auto's. In die tijd sprak men in de autobranche meer over prestaties dan over brandstofverbruik en duurzaamheid.

De elektrische Volvo C30
Volvo Cars bleef experimenteren. In 2001 werd de ISG-oplossing gepresenteerd als een geïntegreerde startgenerator die een accu van 42 volt kon opladen – een voorloper was van de huidige hybrides. In 2011 werd begonnen met het volgende hoofdstuk toen een kleinere serie volledig elektrische Volvo C30's werd ontwikkeld, deels gefinancierd door Energimyndigheten (de energie-autoriteit van Zweden) voor chauffeurs van bedrijfswagens bij bedrijven en de overheid. De auto's werden opgeladen via een wandcontact, en de actieradius bedroeg zo'n 150 kilometer.

"De Volvo C30 Electric laat zien dat we ruim tien jaar geleden een duidelijke elektrificatiestrategie hadden", legt Hans uit. “Voor de auto's kwam steeds meer belangstelling, maar we waren er nog wat te vroeg mee. Het algemene debat ging over milieuvriendelijke benzine- en ethanolauto's, dieselmotoren met een lage CO2-uitstoot en zuinige benzinemotoren."

“Iedereen die met een C30 Electric heeft gereden, weet wat een goede auto dat is”, vervolgt Hans. “Eenvoudig, snel en met praktische oplossingen om het interieur te verwarmen. C30 Electric werd zo beroemd dat we een paar jaar later nog een serie ontwikkelden. Tot op de dag van vandaag staan deze auto's standaard op de personeelsparkeerplaats van Volvo Torslanda.”

Elektrische auto's als deel van de oplossing
Hans staat alweer voor de Elbil 1976. Het project werd ontwikkeld na de conferentie over milieubescherming van de VN in 1972, waar de toenmalige manager van Volvo Cars, Pehr G Gyllenhammar, de beroemde woorden sprak: “Als autofabrikant maken we deel uit van het probleem, en daarom moeten we deel uitmaken van de oplossing.”

“Wie wil er tegenwoordig niet een wendbare en gestroomlijnde elektrisch aangedreven stadsauto?” vraagt Hans. “Tegenwoordig zijn duurzaam geproduceerde elektrische auto's overal populair. Met andere woorden, het is tijd voor de Elbil 1976. De visie van Volvo Cars op de duurzame productie van veilige auto's waarbij de mens altijd op de eerste plaats komt, was nog nooit zo relevant als nu.

Routeplanner elektrische auto: zeg maar vaarwel tegen range anxiety

Reizen met een elektrische auto lijkt wellicht een spannende onderneming, maar dankzij de nieuwste laadtechnologie en een slimme routeplanner is het juist pure ontspanning. Bij een elektrische auto wordt vooral gekeken naar de actieradius, een ander woord voor de afstand die je maximaal kunt rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen. De actieradius van een benzine- of dieselauto is niet zo interessant, omdat je binnen enkele minuten voldoende brandstof kunt tanken om je weg te vervolgen. Bij een elektrische auto moet je de batterij opladen, wat langer duurt en waardoor je je reis moet plannen. Daarom is de actieradius van een elektrische auto juist wel van belang.

Nieuwste laadtechnologie
Dankzij de continue ontwikkeling van laadtechnologie kunnen de batterijen van elektrische Volvo’s steeds sneller worden opgeladen. Neem de Volvo C40 Recharge waarbij de batterij in slechts 28 minuten van 10 tot 80% is op te laden via een 150 kW-snellader. Neem een kop koffie en een broodje en die tijd is al bijna verstreken. Als je thuis, op werk of in de openbare ruimte kunt laden met een vermogen van 11 kW, dan duurt het ongeveer 8 uur om de batterij op te laden van 0 tot 100%.

Range anxiety
Maar waarom hebben sommige mensen dan last van range anxiety? De vrij letterlijke betekenis: actieradiusvrees. Of anders gezegd: de angst dat een elektrische auto onvoldoende rijbereik biedt om de beoogde bestemming te bereiken en dat je eventueel met een lege batterij langs de weg strandt.

“Op reis met een elektrische auto is niet stressvol. Range anxiety is bij Volvo verleden tijd.”

Allemaal vragen
Dit gevoel kan ontstaan bij het afleggen van grotere afstanden met een elektrische auto, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat. Waar moet ik laden? Ga ik het redden om in een keer van punt A naar punt B te rijden? En wat als ik file krijg? Of als de laadpaal die ik voor ogen had op het moment van aankomst bezet is? Oei, dat zijn een hoop vragen. Help, stress!

Onterechte paniek
Er is geen reden voor paniek, mits je de reis goed plant. Ook bij een auto met een verbrandingsmotor plan je een langere reis. Het enige verschil is dat je bij een elektrische auto de laadpunten meeneemt in je route. Gelukkig is een route plannen kinderspel, want dankzij moderne technologie kom je uitgerust aan op je eindbestemming.

Routeplanners
Uiteraard zijn er op internet verschillende routeplanners te vinden, speciaal voor elektrische auto’s. Die van de ANWB is een aanrader. Heb je een smartphone met Google Maps of is je Volvo uitgerust met het Google-infotainmentsysteem, dan kan de route rechtstreeks in de auto uitgestippeld worden. Google Maps, geïntegreerd in de auto, toont namelijk alle geschikte laadstations op de route. Je kunt zelfs het batterijniveau van de auto bij aankomst bekijken.

Onbezorgd laden in Europa
Je kunt op Google Maps ook zoeken naar geschikte laadpunten voor je auto en kiezen op basis van welke criteria ze getoond worden, zoals laadtype, betalingsmethode en laadsnelheid. Zo plan je onbezorgd je route met een elektrische auto. Dankzij de samenwerking tussen Volvo en laadpuntenplatform Plugsurfing is het tevens mogelijk om de auto op te laden bij honderden Ionity-laadpunten in heel Europa. Nee, op reis met een elektrische auto is niet stressvol. Range anxiety is bij Volvo verleden tijd.

Ingebouwde Google
Dankzij ingebouwde Google zorgt een elektrische Volvo voor een naadloze verbinding tussen u en uw digitale leven. De wagen ontvangt automatisch over-the-air updates.

Begin met ontdekken
Uw elektrische Volvo leren kennen, proefrijden of bestellen? Simpel! Ga naar het overzicht met de modellen

Terug naar het overzicht